گروه صنعتی هفت

طراح و تولید کننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

گروه صنعتی هفت

طراح و تولید کننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

منبع کویلی با منبع دو جداره چه تفاوتی دارد ؟

همانطور که میدانید از جمله تاسیسات حرارت مرکزی که در موتورخانه ها نصب و جهت تامین گرمای مورد نیاز ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند منبع کویلی و منبع دوجداره میباشند.در این مقاله به بررسی تفاوت ها،مزایا و معایب منبع دوجداره و منبع کویلی در گروه صنعتی هفت خواهیم پرداخت.این دو منبع که وظیفه آنها تولید آب گرم ساختمان های مسکونی و صنعتی میباشد، ملزم به رعایت استانداردهای متعددی هستند که بهتر است در زمان خرید به آنها توجه داشت.در ادامه به بررسی هر یک از این استانداردها به طور مجزا خواهیم پرداخت.

منبع کویلی

منبع کویلی (منبع کویل دار) که از تجهیزات بسیار کاربردی جهت تولید آب گرم  میباشد،از یک بدنه استوانه ای از جنس ورق گالوانیزه گرم و چند لوله مسی تشکیل میشود. نحوه عملکرد این منبع بدین صورت است که آب داغ و بخار خروجی از دیگ بویلر وارد لوله های مسی ( کویل ها)  شده و آب سرد ورودی به مخزن استوانه ای را گرم می کند.منابع کویل­ی در دو نوع افقی و عمودی  تولید میشوند که از نظر کارآیی و استفاده تفاوت چندانی ندارند،اما منابع عمودی به دلیل اشغال کمتر سطح، بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. منبع کویل دار جهت تولید و ذخیره آبگرم مصرفی در مصارف خانگی ، تجاری و صنعتی سبک و نیمه سنگین استفاده می شود.
مزایای منبع کویل دار:
  • سهولت در شستشوی منبع، رسوب زدایی و حتی تعویض کویل
  • سهولت در تعمیر و نگهداری به دلیل تک جداره بودن 
  • ضریب انتقال حرارت بالاتر نسبت به سایر انواع مبدل های حرارتی
  • عدم قطع شدن فرآیند تولید آب گرم در صورت خرابی یکی از کویل ها
  • افت حرارتی کم بخاطر استفاده از لوله های مسی متعدد در داخل منبع
معایب منبع کویل دار:
  • اشغال حجم بالایی از فضا نسبت به سایرمنابع آب گرم
  • قیمت بالاتر نسبت به سایر انواع مبدل های حرارتی
  • نیاز ضروری به پمپ گردش یا سیرکولاتور
  • نیاز به مصرف انرژی بالا

منبع دوجداره

منبع دوجداره که به مخزن دوجداره نیز معروف است، از دو استوانه داخلی و خارجی که میان آنها فضای خالی وجود دارد تشکیل میشود.به طوری که در استوانه داخلی آب سرد و در خارجی آب گرم تولید شده توسط دیگ بخار وارد شده و اختلاف دمای موجود بین بخش های داخلی و خارجی موجب انتقال دما و گرم شدن آب مجرای داخلی میشود. منبع دوجداره نقش مبدل حرارتی غیرمستقیم را داشته و نمونه آن، آب گرم کن های ساختمانی میباشند که با اتصالات متعدد با موتورخانه و دیگ بویلر در ارتباط هستند و در اغلب مواقع در پشت بام ها نصب میشوند.

مزایای منبع دوجداره:

  • عدم نیاز به پمپ سیرکولاتور(پمپ برگشت)
  • مناسب جهت استفاده در موتورخانه های سبک و خانگی
  • عدم افت فشار بدلیل دولایه بودن ساختار منبع
  • بازدهی 98 درصد در تولید آب گرم
  • مقرون به صرفه و ارزان تر نسبت به سایر مبدل های حرارتی

معایب مخزن دوجداره:

  • افت حرارتی بالا نسبت به سایر انواع آبگرم کن
  • نامناسب جهت استفاده در محیط هایی با مصرف آب گرم بالا
  • سخت و پر هزینه بودن تعمیر و نگهداری

تفاوت  منبع کویلی و دوجداره از نظر قیمت

منبع کویلی در مقایسه با منبع دوجداره،به دلیل داشتن کویل‌های مسی و صفحه لوله و کلگی چدنی و فلنج دارای قیمت بالاتری میباشد.از طرفی استفاده از منبع کویل دار ایستاده (به دلیل دارا بودن پمپ در گردش و کویل مسی بیشتر برای ایجاد بازده مناسب) نسبت به منبع کویل دار خوابیده و منبع دوجداره نیز هزینه بیشتری دارد.همچنین تعویض منبع کویل دار نسبت به منبع دوجداره دارای هزینه کمتری است.اما در صورتی که قصد دارید به جای منبع دوجداره از منبع کویل دار یا برعکس استفاده کنید ممکن است هزینه های بیشتری را بابت تعویض لوله کشی پرداخت کنید.هزینه منبع کویل دار بر اساس چند فاکتور مهم تعیین می شود که مهم ترین آنها شامل ظرفیت مخزن، نوع و تعداد کویل ها، جنس بدنه و کیفیت به کار رفته در تمام مراحل ساخت منبع می باشد.همچنین توجه داشته باشید که،نصب و راه اندازی منبع کویلی و جایگزینی آن به جای منبع دوجداره، بایستی توسط افراد ماهر و کارآزموده انجام شود.

تفاوت منبع دوجداره و کویل دار با توجه به آب مصرفی

در صورتی که آب مصرفی  دارای املاح معدنی بالایی باشد،رسوب و خوردگی در منبع زیاد خواهد بود و اگر رسوبات زیاد شود،کویل مسی نیاز به اسید شویی پیدا خواهد کرد که این کار تا 2 بار قابل انجام بوده و پس از آن نیاز به تعویض منبع میباشد. درنتیجه در این مناطق،نیاز است که هر چند وقت یکبار منبع تعویض گردد.با توجه به این که منبع دوجداره ارزان تر از منبع کویلی میباشد،بهتر است از منبع دوجداره استفاده گردد که هنگام تعویض هزینه کمتری را متحمل شوید.

تفاوت  منبع کویلی و دوجداره از نظر ظرفیت استفاده

همانطور که میدانید جهت انتقال حرارت بیشتر، نیازمند سطح حرارتی بیشتری بین آب گرم مصرفی و آب داغ در گردش میباشد.در صورت افزایش اندازه منبع، نسبت سطح به حجم در منبع دوجداره کاهش می یابد و در نتیجه بازده منبع دوجداره کم خواهد شد.به طور کلی بازده حرارتی منبع دوجداره و کویلی تا مقدار 600 لیتر تقریبا یکسان میباشد اما در مقادیر حدود 1000 لیتر این مقدار در منبع دوجداره،کاهش پیدا می کند و باید از منبع کویل دار استفاده نمود.در نتیجه استفاده از منبع کویل دار در ظرفیت های بالاتر،با توجه به مصرف سوخت کمتر نسبت به منبع دوجداره توصیه میشود.

سرج تانک ( منبع ضربه گیر) گروه صنعتی هفت

یکی از مهم ترین تجهیزات در خطوط انتقال آب و سیستم های پمپاژ سرج تانک میباشد که برای جلوگیری از فشارهای نامطلوب کم و زیاد در خطوط لوله تحت فشار و رخ ندادن پدیده ضربه قوچی استفاده میشود.سرج تانک در مسیر خطوط انتقال سیال تحت فشار قرار می گیرد تا در صورت افزایش فشار در نقش مخزن ذخیره و با کاهش فشار به عنوان مخزن و منبع تغذیه عمل کند. بدین صورت که افزایش فشار را جذب و در زمان افت فشار سیال اضافی را تامین میکند.گروه صنعتی هفت تولید کننده سرج تانک و انواع مخازن تحت فشار می باشد که طراحی ، تولید و ساخت مخزن ضربه گیر را با رعایت استانداردهای متعدد ارائه می دهد.

مخزن ضربه گیر نوعی  منبع فلزی با بدنه بسیار مقاوم است که در مسیر انتقال سیال در خطوط لوله تحت فشار نصب شده و با افزایش فشار در لوله بخشی از سیال را به درون خود جذب می کند. در مقابل، با کاهش بیش از حد فشار در لوله ها، بخشی از سیال موجود در مخزن  به درون خطوط لوله منتقل شده و در واقع نقش منبع تغذیه را ایفا می کند. در ساختار کلی این مخازن، هوا در قسمت بالایی منبع و آب در لایه پایینی قرار دارد.

انواع  سرج تانک با توجه به نوع فشار

منبع ضربه گیر یک طرفه : این مخزن ، با قرار گرفتن در مسیر خطوط لوله به عنوان منبع تغذیه عمل میکند و با کاهش فشار در خطوط لوله، بخشی از سیال که از قبل در منبع ذخیره شده است را به مسیر انتقال سیال تزریق میکند. این مسائله باعث میشود تا از پدیده جداسازی سیال از ستون و ضربه قوچی که در نهایت منجر به ایجاد ترک در لوله ها و تاسیسات می گردد جلوگیری شود. این منبع در بالاتر از سطح مسیر خطوط انتقال نصب شده و هزینه نگهداری از آن بخاطر فاصله زیاد منبع تا ایستگاه پمپاژ نسبتا بالا می باشد.

منبع ضربه گیر دو طرفه : این منبع با توجه به شرایط  داخل لوله های انتقال می تواند نقش منبع تغذیه و ذخیره را ایفا کند. بدین صورت که، با افزایش فشار در خطوط انتقال  بخشی از سیال به درون منبع انتقال پیدا می کند تا از بروزضربه قوچی جلوگیری شود. زمانی که فشار خطوط کاهش پیدا میکند، مانند منبع یکطرفه عمل خواهد کرد و بخشی از سیال موجود در منبع به درون خطوط لوله تزریق میشود. با ورود یا خروج سیال به درون منبع یا خطوط لوله، هوای درونی مخزن منقبض و منبسط شده و تاثیر افزایش یا کاهش فشار تا حد معقولی کاهش میابد.
انواع سرج تانک ازنظر شیوه نصب
در دسته بندی  مخازن ضربه گیر از لحاظ  شیوه نصب،میتوان آنها را به سه گروه سرج تانک  ایستاده،مخزن ضربه گیر افقی و مایل تقسیم بندی نمود. 
  • سرج تانک ایستاده : در این نوع مخزن ضربه گیر،همانطور که از نام آن مشخص است، منبع به صورت عمودی در مسیر خطوط انتقال آب یا نفت نصب میشود.سرج تانک ایستاده کاربرد بیشتری نسبت به  دو نوع دیگر منبع ضربه گیر دارد.
  • سرج تانک افقی : این مخزن که به صورت افقی در مسیر لوله های انتقال آب قرار میگیرد،دارای معایبی نظیر محدودیت در  افزایش حجم فضای بدون استفاده آب میباشد.
  • سرج تانک مایل : منبع ضربه گیر مایل از نظر نحوه ثابت کردن آن و جلوگیری از حرکت و تکان خوردن دارای محدودیت های زیادی می باشد.
 لازم به ذکر است که با توجه به شرایط محیطی که مخزن در آن نصب می گردد و ویژگی های مثبت و منفی هر نوع از این مخازن، گزینه مناسب انتخاب میگردد.
ساخت سرج تانک Surge Tank
گروه صنعتی هفت به عنوان تولیدکننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب و مخازن تحت فشار طراحی و ساخت سرج تانک در ابعاد و اندازه های مختلف را به صورت حرفه ای انجام میدهد.هر یک از پروژه های ساخت و تولید سرج تانک  در این مجموعه با توجه به شرایط خطوط لوله انتقال و میزان فشار موجود در آنها و تغییرات دبی و ... کاملا منحصر به فرد انجام میشود. لذا، کارشناسان و مهندسین گروه صنعتی هفت برای ارائه اطلاعات و معرفی هر یک از ویژگی های به کار رفته در ساخت سرج تانک آماده ارائه مشاوره رایگان می باشند.جهت مشاره و استعلام قیمت مخزن ضربه گیر می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با گروه صنعتی هفت در ارتباط باشید.
شماره های تماس : 02156541459 – 02156541457
سایت رسمی گروه صنعتی هفت