گروه صنعتی هفت

طراح و تولید کننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

گروه صنعتی هفت

طراح و تولید کننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

منظور از رزین آنیونی و کاتیونی چیست؟

رزین ها، ذرات ریز و پلیمری  بسیار چسبنده هستند که به صورت آزمایشگاهی تولید شده و یا در طبیعت از صمغ درختان تهیه می شوند. ذرات رزین دارای دو قطب ناهمنام مثبت و منفی می باشند که با نام رزین کاتیونی و آنیونی شناخته می شوند.  رزین های آنیونی و کاتیونی در فرآیند های تبادل یونی، برای تصفیه آب و همچنین جداسازی در بسیاری دیگر از فرآیندهای غیرآبی مورد استفاده قرار می گیرند. البته لازم به ذکر است که  این ذرات ریز،  قدرت تبادل یون بالایی داشته و بر اساس اینکه کاتیون هستند یا آنیون، کاربردهای متفاوتی خواهند داشت. در صورت نادیده گرفتن بار موجود در قطب های این ذرات، می توان گفت رزین دانه های بسیار ریز با شعاع 0.5 تا 0.25 میلیمتر می باشد که در کاهش سختی آب تاثیر بسیار بالایی دارد.  گروه صنعتی هفت؛ ارائه دهنده مواد شیمیایی تصفیه آب و فاضلاب، از برترین شرکتهای تولید کننده انواع رزین های کاتیونی و آنیونی در ایران است و این ترکیب پلیمری را با درجه خلوص بالا و رعایت استانداردهای بین المللی ارائه می دهد.

رزین کاتیونی

در رزین کاتیونی،  یک قطب مثبت فعال برای تبادل یون موجود می باشد که به دو نوع رزین کاتیونی قوی و رزین کاتیونی ضعیف تقسیم می شود.  از کاربرد های رزین کاتیونی قوی میتوان به حذف یا کاهش سختی دائم آب،  حذف کلسیم و منیزیم موجود در آب و جایگزینی  یون های فلزی با سدیم اشاره نمود. رزین های کاتیونی ضعیف نیز برای کاهش سختی موقت آب موثر هستند و  کاتیون هایی که منجر به قلیایی شدن آب می شوند را حذف می کنند. لازم به ذکر است که، هر دو رزین کاتیونی قوی و ضعیف، پس از مدتی استفاده نیاز به احیا دارند با این تفاوت که رزین‌های ضعیف برای احیا و به کارگیری مجدد نیاز به استفاده کمتری از مواد شیمیایی دارند. از رزین های کاتیونی قوی می توان به پلی استایرن سولفونات و از  رزین های کاتیونی ضعیف به کربوکسیلیک اسید اشاره نمود.

رزین آنیونی

رزین های آنیونی قادر به حذف نیترات ها و کلرایدهای موجود در آب هستند و دارای یک قطب منفی فعال برای تبادل یون می باشند که مانند رزین های کاتیونی از دو نوع ضعیف و قوی تشکیل می شوند. رزین های آنیونی قوی،  کلیه آنیونهای موجود در آب را جذب می کنند و از پر کاربردترین آنها می توان به A400 , A600  اشاره نمود که جهت حذف آنیون های آب  در دستگاه دیونایزر مورد استفاده قرار می گیرند. رزین های آنیونی ضعیف توانایی  حذف اسیدهای معدنی چون HCL و یا H2SO4 را داشته و  قادر به حذف اسیدهای ضعیف مثل اسید کربنیک نیستند، از این رو به این رزین ها جاذب اسید نیز گفته می شود. 

کاربردهای رزین کاتیونی و آنیونی

  • استفاده جهت کاهش سختی آب و حذف ذرات مضر در تصفیه خانه ها
  • استفاده در دستگاه های سختی گیر رزینی
  • استفاده در دستگاه های دیونایزر
  • حذف نیترات و آهن از آب با استفاده از رزین
  • استفاده جهت رنگبری شربت قند در کارخانه ها

احیای رزین های کاتیونی و آنیونی

همانطور که میدانید، استفاده مداوم از هر دو نوع رزین به مرور زمان منجر به کاهش کارایی آنها خواهد شد و به همین جهت  از هیدروکسید کربن  جهت احیای رزین های آنیونی و از اسید سولفوریک برای احیای  رزین کاتیونی  استفاده می شود. احیای رزین به معنی تعویض یون جذب شده در رزین در زمان سرویس با یون متحرک اولیه رزین می باشد و به دو روش جریان مستقیم و جریان مخالف انجام می شود. کاهش مصرف ماده احیا کننده و افزایش بازده احیا نسبت به روش مستقیم از مزایای روش جریان مخالف می باشد.

خرید رزین آنیونی و کاتیونی

با توجه به کاربرد بسیار زیاد رزین های آنیونی و کاتیونی در صنعت تصفیه آب و خالص سازی و کاهش سختی آن و تاثیراتی که هر یک از انواع این دانه های پلیمری بر آب دارند، لازم است بر کیفیت آنها در زمان خرید توجه شود. کارشناسان گروه صنعتی هفت قبل از خرید رزین آنیونی و کاتیونی ویژگی ها و کاربردهای هر یک را شرح داده و مشاوره ارایگان ارائه می دهند.

شماره های تماس : 02156541459 – 02156541457 



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد