گروه صنعتی هفت

طراح و تولید کننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

گروه صنعتی هفت

طراح و تولید کننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

چگونگی تعیین کیفیت فاضلاب بهداشتی و انسانی

به مجموعه آب های مصرف شده در حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و شستشوی ظروف و لباس و سطوح مختلف اصطلاحا فاضلاب بهداشتی یا انسانی گفته میشود. این آب ها قبل از ورودی به طبیعت لازم است به شیوه ها و تجهیزات مختلف از قبیل پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی به سطح مطلوبی از کیفیت برسند تا به سفره های آب زیرزمینی و سلامت طبیعت آسیب وارد نکنند. علاوه براین، این پساب ها را می توان بعد از تصفیه و بهبود فاکتورهایی که در واقع تعیین کننده کیفیت فاضلاب بهداشتی و انسانی می باشند، مجدد در بخش های کشاورزی و باغبانی مورد استفاده قرار داد. به همین دلیل لازم است با تجهیزات و ابزارهای مختلف عواملی که در تعیین کیفیت فاضلاب بهداشتی موثر می باشند را استفاده نمود و بر اساس نتایج بدست آمده روش های تصفیه مناسب را انتخاب و اجرا نمود.

فاکتورهای تعیین کیفیت فاضلاب بهداشتی

ورود هر یک از مواد آلی و شیمیایی و ذرات جامد و معلق در آب باعث افزایش و کاهش شاخص های سنجش کیفیت فاضلاب میشوند. با توجه به بررسی و آزمایشات صورت گرفته، لازم است شاخص های مختلف پساب های انسانی قبل از ورود مجدد به طبیعت یا مصرف مجدد آنها در سایر بخش ها، در بازه استانداردی قرار داشته باشند. به عنوان مثال، از جمله عوامل و شاخص های تعیین کیفیا فاضلاب بهداشتی می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

COD (Chemical Oxygen Demand) یا میزان اکسیژن خواهی شیمیایی

وجود مواد آلاینده و معلق در پساب ها باعث میشود تا کیفیت آنها تا حد زیادی کاهش پیدا کند و به همین منظور لازم است با انجام عمل اکسیداسیون این عوامل کاهش پیدا کنند. برای انجام عمل اکسیداسیون به اکسیژن نیاز می باشد و به همین دلیل، هر چه مقدار آلاینده های موجود در پساب ها بیشتر باشد، به همین اندازه به اکسیژن بیشتری نیاز می باشد. این فاکتور که از عوامل تعیین کیفیت فاضلاب می باشد، در بازه 300 تا 750 mg/lit باید قرار گیرد که در حالت معمول این شاخص 450 می باشد.

BOD (Biological Oxygen Demand) میزان اکسیژن بیولوژیکی

میکروارگانیسم ها و باکتری های موجود در آب و فاضلاب برای رشد و زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند و BOD مقدار اکسیژنی می باشد که آنها مصرف می کنند. در نتیجه می توان گفت، هر چه مقدار میکروارگانیسم و باکتری ها در پساب های بهداشتی بیشتر باشد، به همان اندازه BOD افزایش پیدا خواهد کرد. در حالت استاندارد بهتر است BOD در بازه 150 تا 400 mg/lit باشد که البته در حالت معمول این شاخص 300 می باشد.

PH فاضلاب بهداشتی

از دیگر فاکتورهای تعیین کیفیت فاضلاب بهداشتی، مقدار PH می باشد که میزان اسیدی و قلیایی بودن را نشان می دهد. PH در بازه 0 تا 4 متغییر می باشد و اگر این شاخص در بازه 0 تا 7 قرار گیرد، پساب ها قلیایی بوده و افزایش آن تا 14 به معنای بیشتر شدن قدرت اسیدی فاضلاب انسانی خواهد بود. در حالت استاندارد بهتر است این شاخص مقدار 7 یعنی خنثی داشته باشد.

TOC؛ فاکتور سنجش و تعیین کیفیت فاضلاب بهداشتی

به مقدار کربن آلی موجود در فاضلاب اصطلاحا TOC گفته میشود که این فاکتور با BOD و COD هیچ ارتباطی ندارد. در حالت استاندارد این شاخص باید در بازه 80 تا 290 میلی گرم بر لیتر باشد که در حالت معمول 150 است.

TSS فاضلاب بهداشتی

به مقدار کل مواد جامد معلق در فاضلاب های بهداشتی گفته میشود که مقدار آن در بازه 120 تا 360 میلی گرم بر لیتر متغییر خواهد بود. این شاخص در حالت معمول 280 میلی گرم بر لیتر است.


TN یا مقدار کل نیتروژن فاضلاب انسانی

به مقدار کل نیتروژن موجود در پساب ها گفته میشود که مقدار آن در بازه 25 تا 90 قرار گرفته و در حالت معمول 45 میلی گرم بر لیتر است.

TDS؛ عامل تعیین کیفیت فاضلاب بهداشتی

TDS به مقدار کل مواد آلی و غیر آلی موجود در پساب ها گفته میشود که از مهم ترین عوامل و فاکتورها در بررسی و تعیین کیفیت پساب های بهداشتی به شمار می رود. این فاکتور باید در بازه 830 تا 230 میلی گرم بر لیتر باشد که البته در حالت معمول 500 است.

TP یا مقدار کل فسفر فاضلاب

از دیگر فاکتورهای تعیین کیفیت فاضلاب بهداشتی، TP می باشد که در واقع همان مقدار کل فسفر موجود در پساب ها بوده و مقدار آن در بازه 9 تا 5 میلی گرم بر لیتر متغییر است. این فاکتور در حالت معمول 7 میلی گرم بر لیتر می باشد.

منبع : سایت رسمی گروه صنعتی هفت


منبع انبساط چیست؟

منبع انبساط یکی از از کاربردی ترین تجهیزات در سیستم های حرارت مرکزی می باشد که در زبان انگلیسی expansion tank نامیده میشود. این منبع، فشار اضافی سیالات گرم شده  در سیستم لوله کشی آب را بالانس کرده و کمبود آب در گردش درون سیستم های حرارت مرکزی را جبران مینماید. در سیستم های گرمایش مرکزی دمای آب در گردش داخل لوله ها بر اثر حرارت  بالا رفته و در نتیجه  حجم آب در گردش افزایش پیدا میکند. این افزایش حجم می تواند  موجب ایجاد فشار در  لوله ها و اتصالات سیستم گرمایشی شده  و منجر به ترکیدگی و انفجار قسمت هایی مانند دیگ سیستم گرمایش گردد. به منظور کنترل این فشار و جلوگیری از ترکیدگی لوله های آب از مخازنی تحت عنوان مخزن انبساط اسفتاده میشود. منبع انبساط، بر روی قسمتی از سیستم لوله کشی سیستم گرمایشی نصب شده و تغییرات ناشی از افزایش فشار را کنترل مینماید.همچنین در صورت  کاهش فشار آب ناشی از نشتی در سیستم نیز میتواند آن را جبران نماید.منابع انبساط ، بنابر نوع فشار کاری و ساختار کلی  به دو گروه منبع انبساط باز و بسته تقسیم میشوند. در ادامه به بررسی این دو نوع مخزن خواهیم پرداخت.


منبع انبساط باز

مخازن انبساط باز؛ به طور مستقیم با هوای آزاد در ارتباط بوده و از فشار هوا برای ایجاد تعادل در فشار آب و میزان بخار موجود در دیگ و همچنین جبران آب کاهش یافته در سیستم استفاده میکنند.به جهت اینکه  کنترل فشار به بهترین شکل و بالاترین کارایی صورت گیرد،باید منبع انبساط درارتفاعی بالاتر از آخرین مبدل حرارتی در ساختمان قرار داده شود.در این صورت از هدر رفت آب نیز تا حد زیادی جلوگیری میشود.همانطور که میدانید در مخازن انبساط، فشار هوای داخل سیستم از طریق فشار هوای محیط بیرون تنطیم می شود،در نتیجه  این مخازن برای سیستم های گرمایشی با فشار کم مطلوب هستند.

مزایای منبع انبساط باز :

  • سهولت تعمیر و نگهداری
  • صرفه جویی در انرژی
  • ضریب اطمینان بالا در برابر فشار بالا
  • قیمت ارزان و مناسب
معایب منبع انبساط باز :

  • نیاز به داشتن لوله کشی در پشت بام
  • عدم مناسب بودن برای فشارهای بالا
  • زنگ زدگی در اثر مجاورت با هوای آزاد
  • هدر رفت آب در صورت تخلیه اضطراری
منبع انبساط بسته 

این نوع منبع،بر خلاف  منبع انبساط  باز در ارتفاع کم و در فاصله کوتاه با دیگ سیستم حرارتی نصب می گردد.منبع انبساط بسته، با  هوای آزاد تبادلی نداشته و فشار موجود در مخزن توسط یک مکانیسم به وسیله بالشتک های هوا و یا گازی مانند ازت تامین می شود. این مخزن در هر جایی از ساختمان ( معمولا داخل موتورخانه ) قابل  نصب است و در سیستم های گرمایش با دمای زیاد و در مواردی که بدلیل محدودیت فضا و ارتفاع ، استفاده از منبع انبساط باز میسر نمی باشد بکار گرفته می شوند.حجم داخل مخزن  انبساط بسته،به دو قسمت  تقسیم میگردد که در آنها گازهای بی اثر از قبیل ازت و آب از هم جدا شده و با فشار گاز فشار آب متعادل میشود.

مزایای منبع انبساط بسته :

  • طول عمر بالاتر نسبت به نوع باز به دلیل عدم مجاورت با هوای آزاد
  • مناسب جهت استفاده در محیط های با فشار بالا
  • عدم نیاز به لوله کشی
معایب منبع انبساط بسته : 

  • قیمت بالاتر نسبت به منبع انبساط باز
  • نیازمند به نصب سیستم های هواگیری جهت جلوگیری از ورود گاز به آب
منبع انبساط به طور کلی در چه مکان هایی کاربرد دارد ؟

این مخازن، در محیط های گوناگونی که نیاز به سیستم های گرمایشی و حرارتی دارند کاربرد فراوانی دارند. از جمله این محیط ها میتوان موتورخانه های صنعتی، سیستم گرمایشی منازل و دیگ بخار بویلر را نام برد.در همه این موارد،منبع انبساط  فشار اضافی سیالات گرم شده را بالانس کرده و کمبود آب در گردش درون سیستم های حرارت مرکزی را جبران می نماید.

قیمت مخزن انبساط

با توجه به تفاوت های موجود در طراحی و تولید منبع انبساط و متریال و جنس به کار رفته در قطعات مختلف آن، قیمت های متفاوتی برای این تجهیزات ارائه می گردد. نوع منبع (باز یا بسته)، ظرفیت، جنس بدنه مخزن و سایر تجهیزات به کار رفته در آنها همگی می توانند در قیمت منبع انبساط نقش داشته باشند. برای استعلام قیمت مخازن انبساطی می توانید از طریق راه های ارتباطی  با گروه صنعتی هفت در ارتباط باشید.

تصفیه آب با فیلتر شنی

یکی ازقدیمی ترین و بهترین روشهای تصفیه آب، حذف مواد زائد از آب با عبور آن از بستر شن و ماسه ای (تصفیه آب با فیلتر شنی) می باشد.دستگاه فیلتر شنی با فیلتراسیون فیزیکی آب موجب حذف ذرات معلق و کدورت موجود در آب میگردد.صافی شنی بعنوان اولین مرحله تصفیه در سیستم های تصفیه آب صنعتی جهت حذف ذرات معلق فیزیکی بیولوژیکی موجود در آب تا قطر 50 میکرون می باشد.این فیلترها،در واقع نوعی مخزن از جنس استیل،FRP و یا کربن استیل هستند که دارای یک شیر ورودی و یک خروجی و نازل هایی با پوشش شن و سیلیس میباشند.در اثر عبور آب از بستر شنی، ذرات معلق آب بین ذرات شن و ماسه گیر کرده و و در نهایت خروجی آب تمیز و تصفیه شده خواهد بود.گروه صنعتی هفت؛ تیم ساخت و تولید فیلتر شنی در ادامه به معرفی انواع فیلتر شنی، روال کار و مزایای آن خواهد پرداخت.


فیلترهای شنی (Sand filters) با توجه به میزان اشباع مواد جامد موجود در آب،هر چند وقت یکبار نیاز به شستشوی معکوس ( back wash ) دارند. فرایند شست و شوی معکوس به سه روش دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک قابل انجام است.بعد از استفاده از فیلتر شنی بهتر است از فیلتر کربنی نیز استفاده شود.


مزایای تصفیه آب با فیلتر شنی

  • استفاده از یک سیستم ساده با بازدهی بالا
  • نصب، نگهداری و تعمیر آسان
  • قابل استفاده بعنوان پیش تصفیه،فیلتر جریان جانبی وفیلتر نهایی و تکمیلی
  • قیمت ارزان فیلتر شنی
  • شستشوی آسان به روش معکوس
  • قدرت تصفیه آب بالا با حذف ذرات بیشتر از 100 میکرون
  • قابل استفاده در فضاهای مختلف(از واحدهای مسکونی تا پروژه­ های صنعتی)
  • تنوع بسیار بالا از نظر ظرفیت فیلتر شنی و سرعت عبور آب
کاربردهای دستگاه فیلتر شنی :
  • در پیش تصفیه روش اسمز معکوسRO
  • در فیلتر شنی برج خنک کن
  • در تصفیه آب استخرها
  • در تصفیه آب کشاورزی
  • در تصفیه پسآب فاضلاب های صنعتی و انسانی
  • در تصفیه آب شرب
  • گرفتن فلاکهای تصفیه شیمیایی
  • انواع فیلتر شنی

فیلترهای شنی به سه دسته کلی تقسیم­ بندی می­شوند که عبارتند از:


فیلتر شنی کند یا آهسته (Slow Sand Filter): این نوع فیلتر بدون هیچگونه نیروی فشار عمل می کند.یعنی همانند عبور آب از سختی ها در طبیعت،سرعت جریان آب بسیار آهسته است که موجب حفظ ذرات بیشتری میشود. با توجه به سرعت بسیار پایین در این روش،فیلتر شنی بیشتر برای محیط های صنعتی و خانگی کاربرد دارد که نیاز به آب تصفیه شده در آنها کم باشد.(مانند تصفیه خانه های شبکه های آب روستایی)

فیلتر شنی تند (Rapid Sand Gravity Filter): فیلتر شنی تند ثقلی شباهت بسیار زیادی با نوع کند و آرام دارد و تنها تفاوت آنها در مساحت بستر شنی می باشد که آب از آن عبور می کند.از مزایای این روش می توان به سرعت تصفیه بالاتر نسبت به نوع کند اشاره نمود. البته لازم به ذکر است که چون آب از بستر کوچکی از شن و ماسه عبور می کند، در نتیجه سرعت کثیف شدن بستر شنی افزایش پیدا نموده و در نتیجه به شستشوی بیشتری نسبت به نوع کند نیاز دارد.

فیلتر شنی تند تحت فشار (Rapid Sand Pressure Filter): یکی از پرکاربردترین نوع صافی شنی است که بیشتر در محیط های صنعتی و خانگی که به سرعت بیشتری برای تصفیه آب نیاز می باشد ( مانند استخرها) مورد استفاده قرار میگیرد. عبور آب با فشار وارد شده از سمت پمپ باعث میشود تا سرعت عبور آن از بستر شنی و نازل ها افزایش پیدا نموده کند و در مدت زمان کوتاه خروجی آب تصفیه شده نسبت به دو روش قبل خیلی بیشتر خواهد بود.

قیمت فیلتر شنی

طراحی و تولید فیلتر شنی یکی از مهم ترین خدمات ارائه شده توسط گروه صنعتی هفت می باشد که توسط مهندسین با تجربه در حوزه تصفیه آب و فاضلاب صورت می گیرد. از آنجا که فیلترهای شنی تنوع بسیار بالایی دارند، در نتیجه از نظر قیمت نیز با هم کاملا متفاوت هستند. به طوریکه نمی توان به طور قطعی مشخص کرد که قیمت فیلتر شنی چقدر است. فیلترهای شنی با توجه به نوع آنها، ظرفیت و جنس به کار رفته در بدنه ها قیمت گذاری می گردند.به منظور استعلام قیمت  فیلتر شنی می توانید از طریق راه های ارتباطی با گروه صنعتی هفت اقدام کرده و با توجه به نوع صافی مورد نظر نرخ ها را دریافت نمایید.