گروه صنعتی هفت

طراح و تولید کننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

گروه صنعتی هفت

طراح و تولید کننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب

منبع انبساط چیست؟

منبع انبساط یکی از از کاربردی ترین تجهیزات در سیستم های حرارت مرکزی می باشد که در زبان انگلیسی expansion tank نامیده میشود. این منبع، فشار اضافی سیالات گرم شده  در سیستم لوله کشی آب را بالانس کرده و کمبود آب در گردش درون سیستم های حرارت مرکزی را جبران مینماید. در سیستم های گرمایش مرکزی دمای آب در گردش داخل لوله ها بر اثر حرارت  بالا رفته و در نتیجه  حجم آب در گردش افزایش پیدا میکند. این افزایش حجم می تواند  موجب ایجاد فشار در  لوله ها و اتصالات سیستم گرمایشی شده  و منجر به ترکیدگی و انفجار قسمت هایی مانند دیگ سیستم گرمایش گردد. به منظور کنترل این فشار و جلوگیری از ترکیدگی لوله های آب از مخازنی تحت عنوان مخزن انبساط اسفتاده میشود. منبع انبساط، بر روی قسمتی از سیستم لوله کشی سیستم گرمایشی نصب شده و تغییرات ناشی از افزایش فشار را کنترل مینماید.همچنین در صورت  کاهش فشار آب ناشی از نشتی در سیستم نیز میتواند آن را جبران نماید.منابع انبساط ، بنابر نوع فشار کاری و ساختار کلی  به دو گروه منبع انبساط باز و بسته تقسیم میشوند. در ادامه به بررسی این دو نوع مخزن خواهیم پرداخت.


منبع انبساط باز

مخازن انبساط باز؛ به طور مستقیم با هوای آزاد در ارتباط بوده و از فشار هوا برای ایجاد تعادل در فشار آب و میزان بخار موجود در دیگ و همچنین جبران آب کاهش یافته در سیستم استفاده میکنند.به جهت اینکه  کنترل فشار به بهترین شکل و بالاترین کارایی صورت گیرد،باید منبع انبساط درارتفاعی بالاتر از آخرین مبدل حرارتی در ساختمان قرار داده شود.در این صورت از هدر رفت آب نیز تا حد زیادی جلوگیری میشود.همانطور که میدانید در مخازن انبساط، فشار هوای داخل سیستم از طریق فشار هوای محیط بیرون تنطیم می شود،در نتیجه  این مخازن برای سیستم های گرمایشی با فشار کم مطلوب هستند.

مزایای منبع انبساط باز :

  • سهولت تعمیر و نگهداری
  • صرفه جویی در انرژی
  • ضریب اطمینان بالا در برابر فشار بالا
  • قیمت ارزان و مناسب
معایب منبع انبساط باز :

  • نیاز به داشتن لوله کشی در پشت بام
  • عدم مناسب بودن برای فشارهای بالا
  • زنگ زدگی در اثر مجاورت با هوای آزاد
  • هدر رفت آب در صورت تخلیه اضطراری
منبع انبساط بسته 

این نوع منبع،بر خلاف  منبع انبساط  باز در ارتفاع کم و در فاصله کوتاه با دیگ سیستم حرارتی نصب می گردد.منبع انبساط بسته، با  هوای آزاد تبادلی نداشته و فشار موجود در مخزن توسط یک مکانیسم به وسیله بالشتک های هوا و یا گازی مانند ازت تامین می شود. این مخزن در هر جایی از ساختمان ( معمولا داخل موتورخانه ) قابل  نصب است و در سیستم های گرمایش با دمای زیاد و در مواردی که بدلیل محدودیت فضا و ارتفاع ، استفاده از منبع انبساط باز میسر نمی باشد بکار گرفته می شوند.حجم داخل مخزن  انبساط بسته،به دو قسمت  تقسیم میگردد که در آنها گازهای بی اثر از قبیل ازت و آب از هم جدا شده و با فشار گاز فشار آب متعادل میشود.

مزایای منبع انبساط بسته :

  • طول عمر بالاتر نسبت به نوع باز به دلیل عدم مجاورت با هوای آزاد
  • مناسب جهت استفاده در محیط های با فشار بالا
  • عدم نیاز به لوله کشی
معایب منبع انبساط بسته : 

  • قیمت بالاتر نسبت به منبع انبساط باز
  • نیازمند به نصب سیستم های هواگیری جهت جلوگیری از ورود گاز به آب
منبع انبساط به طور کلی در چه مکان هایی کاربرد دارد ؟

این مخازن، در محیط های گوناگونی که نیاز به سیستم های گرمایشی و حرارتی دارند کاربرد فراوانی دارند. از جمله این محیط ها میتوان موتورخانه های صنعتی، سیستم گرمایشی منازل و دیگ بخار بویلر را نام برد.در همه این موارد،منبع انبساط  فشار اضافی سیالات گرم شده را بالانس کرده و کمبود آب در گردش درون سیستم های حرارت مرکزی را جبران می نماید.

قیمت مخزن انبساط

با توجه به تفاوت های موجود در طراحی و تولید منبع انبساط و متریال و جنس به کار رفته در قطعات مختلف آن، قیمت های متفاوتی برای این تجهیزات ارائه می گردد. نوع منبع (باز یا بسته)، ظرفیت، جنس بدنه مخزن و سایر تجهیزات به کار رفته در آنها همگی می توانند در قیمت منبع انبساط نقش داشته باشند. برای استعلام قیمت مخازن انبساطی می توانید از طریق راه های ارتباطی  با گروه صنعتی هفت در ارتباط باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد